Què hem fet?

“Tot està per fer i tot és possible”

Jornada de formació “Mossos d’esquadra, la llei del menor”

Arrel de l’oferiment dels mossos d’esquadra de venir a les escoles i entitats del barri a fer intercanvi de informació, a fer formació i a fer un treball plegats, i en resposta a una demanda que teníem a moltes entitats i
escoles de la zona nord sobre la nova llei del menor, vam organitzar unes jornades al Centre Cruïlla, obertes a totes les entitats, escoles i agents educatius de la zona nord. La formació va ésser molt interessant i de
molta assistència. I d’aquesta trobada va néixer el germen del 033 educa ja que tots els agents educatius
vam veure la necessitat i les possibilitats de fer coses plegats

Jornada de formació “Diagnòstic educatiu de la zona nord”

Per tal de poder-nos posar a la feina vam fer una segona trobada al centre cívic per tal de fer un diagnòstic i un coneixement de la nostra realitat. Ens vam explicar com estava repartida la població infantil i jove, vam
veure quines eren les seves necessitats, que estàvem fent i que podíem fer com a educadors. Al final de la jornada i en el debat ens vam emplaçar ja a trobar-nos com assemblea establerta per tal de crear una associació i per tal de treballar plegats en totes aquestes idees que havien sorgit. Començàvem a crear el que seria els fonaments del 033educa.

Sant Jordi 2007

En aquesta primera activitat hi van participar nens i nenes de les escoles:
Elisenda de Montcada, Ciutat Comtal, Ferrer i Guàrdia, Mestre Morera; de l’escola bressol
La Muntanya i de l’IES Picasso.
Cada centre va elaborar un treball, amb la participació de tots els infants, que va ser exposat al Centre Cívic de la Zona Nord. L’objectiu d’aquesta activitat era fer una feina conjunta i treballar valors com la cooperació, el companyerisme, el respecte pels altres, les tradicions i cultura catalana.

I Escola d’Estiu, juliol de 2007 “L’educació és cosa de tothom: escola i barri”

En aquesta primera Escola d’Estiu van assistir unes 50 persones.
Un dels objectius va ser fomentar les dinàmiques de grup per potenciar el coneixement entre els participants i els centres educatius. Es van treballar diferents aspectes del món educatiu com el dol migratori dels alumnes
nouvinguts, així com la participació, la convivència i la mediació a la vida quotidiana dels centres. Les conclusions van ser que havíem de crear un espai de coneixença i formació a la zona nord de 9barris de Barcelona per tal d’aprofundir en la realitat del nostre entorn.

Jornada esportiva: Gimcana i cursa

Una de les comissions del 033 (comissió d’esports) es va encarregar de crear un diaesportiu per a totes les escoles del barri i de totes les edats, vam fer una cursa i una gimcana. Els nens petits (1r i 2n) van fer la
gimcana al camp de futbol que constava de diferents proves i activitats no competitives on els nens anaven rotant per les mateixes. va ser un èxit de participació. Al final del dia tots els participants rebien un obsequi i un gelat. Els grans van fer una cursa de diferents mesures segons l’edat a la part alta del barri al costat del Mestre Morera i del Sant Joan de la Creu i amb la col·laboració de la piscina. També va ser un èxit de participació ja que els nens del barri corrien, o animaven o es movien pel barri creant un dinamisme
al barri mai vist.
Era una experiència conjunta, no competitiva (dins dels paràmetres normalsque era una cursa) a on tothom tenia premi per escola i per participant, i va ser tant engrescador que la comissió d’esports va dir de repetir-ho a l’assemblea i vam quedar d’organitzar-la cada any. Totes les escoles del barri van participar. Corrent o vigilant que tot vagi bé (els més grans) Vam haver-hi de lluitat molt per trobar un traçat adequat. I encara així després va haver problemes amb alguns conductors de cotxes particulars i amb el districte. Vam pensar de canviar el recorregut l’any següent.

Festa de les escoles “jornada intercultural” 23 de maig 2008

Vam plantejar des de la comissió d’activitats una jornada intercultural al camp de futbol conjunta de totes dels escoles del barri a on cadascuna expressés davant les altres i a sobre de l’escenari alguna mostra cultural treballada prèviament a la seva escola. Cada escola va anar mostrant per ordre la
seva actuació i va ser molt ric. Van participar des de nens i nenes de l’escola bressol fins al institut. Totes les actuacions van anar molt bé. Vam tenir un incident amb el tema de la música ja que es va espatllar l’equip i això va portar una mica d’enrenou. Però de nou l’activitat es va valorar com a positiva. D’aquí va néixer la reivindicació de tenir un equip de música propi del barri i que no depenguéssim de l’ajuntament que ens havia posat un equip en condicions precàries. Totes les escoles del barri van participar. actuant o vigilant que tot vagi bé (els més grans)

II Escola d’Estiu, al juliol de 2008 Títol: L’entorn educa.

En aquesta segona Escola d’Estiu van assistir unes 65 persones. L’objectiu era conèixer l’entorn, la seva
geografia, les entitats, diversitat de tipologies familiars i altres trets característics de la zona. Les conclusions van ser que calia continuar potenciant espais de coneixença i relació entre nenes i nens dels diferents centres
educatius del barri i que també calia continuar creant xarxes entre els agents educatius i les diferents entitats de la zona.

Campionat de Petanca

Des de la comissió d’esports es va crear amb l’ajuda del club de petanca de la zona nord una nova experiència que era aprendre a jugar a la petanca amb ajuda de la gent gran del barri i que són jugadors. Durant el curs va haver-hi entrenaments per a cada escola però només pels nens i nenes de 4t i
de 6è. De manera que tots el nens i nenes passin al llarg dels anys per aquesta activitat.
Al final dels entrenaments es van posar dos jornades de campionats interescolars que van anar molt bé. La comissió va proposar de repetir-ho i l’assemblea va dir que si.

Cursa 2009

La segona cursa va canviar d’ubicació. Buscàvem un indret pla i a on ens poguéssim concentrar tots i a on no tinguéssim problemes amb el districte o els autobusos. I vam trobar-lo al nou pont que
uneix el barri de Vallbona amb el barri de torre baró. Aquí ja van venir tots els cursos ja que podíem fer diferents traçats i distàncies per cursos i edats.
La valoració va ser molt bona un altre cop. Totes les escoles del barri van participar. Corrent o vigilant que tot vagi bé (els més grans) Va haver-hi algun conflicte amb els autobusos del barri i ens hi vam queixar per
que considerem que no es tracta igual la zona nord com la resta d’activitats de Barcelona a on si cal tancar la Gran Via es tanca i no es va obrint cada 30 minuts.

Activitat multicultural 2009

Per aquesta activitat multicultural vam canviar de seu ja que el camp de futbol de ciutat meridiana ha deixat de existir com un equipament esportiu públic. El nou camp de futbol que estava a dalt suposava que els
nens de l’escola bressol tindrien dificultats per venir i es va fer al camp de futbol pensant en poder-lo canviar per un altre lloc l’any següent. De fet s’ha de pensar bé el lloc per què els infants del Sant Joan de la
Creu, perquè no tinguin problemes d’accessibilitat. L’activitat en si mateixa va estar molt ben organitzada i de nou cada escola va fer alguna actuació musical, o de ball o de
teatre, o de recitació. Al final tots junts ens vam aplegar per cantar una cançó de comiat que havien aprés a les escoles i que es deia “una sola veu”. Totes les escoles del barri van participar. Actuant o vigilant que tot vagi bé. Ens plantegem poder tenir una tarima pròpia per tal de ser més autònoms.

III Escola d’Estiu, al juliol de 2009. “Educar, un verb per la transformació”

En aquesta tercera Escola d’Estiu van assistir unes 60 persones. L’objectiu va ser crear un espai de reflexió
per aprofundir en la nostra tasca educativa, concretament en l’ètica educativa, el patrimoni cultural, el diàleg com a eina pedagògica i el paper de la comunitat educativa, presentant com exemple el projecte de Comunitats d’Aprenentatge. Les conclusions van reafirmar-nos que cal comptar amb tota la comunitat educativa (famílies, veïns, entitats, nois i noies, agents educatius...) per afavorir la convivència als
centres educatius, el sentiment de pertinença de l’entorn i les ganes d’aprendre a aprendre.

III Cursa popular zona nord

De nou vam fer el recorregut del pont, encara que aquest any hem tornat a tenir moltes dificultats a l’hora de concretar-ho amb el districte i la guàrdia urbana. ja que fins la setmana abans estava en suspens la
realització de la cursa. Creiem que a Barcelona hi ha diferències de criteris en activitats, i aquí som al voltant miler de nens i encara que fóssim menys!!!. La cursa va tornar a ser un èxit de participació i d’organització.
A la valoració es va veure la possibilitat de que vinguin més escoles de secundària. I també convidar altres escoles del districte de Nou Barris.
Es veu de repetir-ho. Però cal concretar un lloc definitiu, adaptat a les nostres necessitats i on, totes les forces en posem a una en la seva realització, les que ho fem amb ganes i des de l’esforç i les que t’ho
poden facilitar.

II campionat de petanca

S’ha fet el segon campionat de petanca seguint la mateixa dinàmica del curs passat amb 4t i 6è de manera que els alumnes no repetien. Ha anat molt bé i ves per on que hem utilitzat el antic camp de futbol (que està
deixat de la ma de Déu) però com hi ha terra aplanada podíem fer moltes partides simultànies. Va anar molt bé. Durant el curs els alumnes ha assajat i les dues jornades han competit. Es va introduir un nou moment que era un cap de setmana de petanca amb pares S’ha proposat continuar al mateix lloc i també es valora molt positiu el dinar que es va fer amb els avis que ens havien ajudat. El primer dia no va haver-hi música perquè no teníem endoll però el segon si. L’equip de so propi és una realitat i ens dona autonomia, ara cal un generador elèctric propi.

IV Escola d’estiu  juliol de 2010 “Una escola anomenada zona nord”

La qüestió que vam reflexionar és un dels dilemes socials perennes al llarg de la
història. De quina manera la influència de l’entorn i la construcció de la personalitat determinen la
construcció col·lectiva de la identitat cultural?
Cal considerar l’enorme benefici d’aquest procés tant pel conjunt social com alhora per les persones en la seva genuitat. Quin treball educatiu, amb quina pedagogia hem de treballar per afavorir la resposta a
aquesta necessitat nostra i com organitzar i crear els recursos? On els podem trobar?
Quin paper fa i no fa l’escola? Com determina l’entorn? Com ens enriquim les persones que treballem com agents educatius? Què trobem a faltar?
Aquestes i moltes més són claus que ens acompanyat en el diàleg que s’ha fet durant aquesta escola d’estiu del 2010. Ens hem ajudat entre tots i totes els/les participants a trobar noves sensibilitats i definir possibilitats personals i col·lectives. Aquest any s’ha fet a la biblioteca de la zona nord. Un recurs tant esperat i que ens ha fet molt goig utilitzar-lo durant tota l’escola d’estiu.

Altres activitats en què hem participat.

Participació a “La cultura va de festa”
Manifestació “llei d’educació”
Trobades sindicals de debat de la llei d’educació
Participació en el forum d’educadors per explicar el 033 educa
Mostra d’entitats de la Zona Nord de Nou Barris
Reunió amb l’alcalde de Barcelona, en Jordi Hereu
Reunió amb la regidora d’educació de l’ajuntament De Barcelona, na Montserrat Ballarín
Participació al grup motor del Pla Comunitari de Ciutat Meridiana.
Participació a la Comissió Jove