equitat
1 f. [DR] Adaptació de la norma jurídica a cada cas concret, per evitar una interpretació rígida dels preceptes legals. Jutjar amb equitat. QUÈ ÉS L’EQUITAT?
Manuel del Pozo
http://diarieducacio.cat/blogs/bofill/2015/01/23/leducacio-fa-perdre-o-guanyar-llibertat/
http://elpais.com/autor/joan_manuel_del_pozo_i_alvarez/a/
http://www.ara.cat/videos/entrevistes/Joan_Manuel_del_Pozo-Carles_Capdevila-entrevista
educacio_3_1184911500.html
http://les3coses.debats.cat/es/expert/joan-manuel-del-pozo
LA FRASE
"estima i fes el que vulguis" Sant Agustí.
UN LLIBRE
Teoria de la Justícia John Rawls
UNA PEL·LÍCULA
El rayo verde
PLUJA D'IDEES
EQUITAT
Etimològicament: equitat aequitas, aequis (llis, pla sense puntes, tots els punts al mateix nivell).
El sentit més ampli: equiparable, just,recta, justícia adaptada, justícia amb emoció.
Definició: una igualtat justa adaptada i natural. Justícia especialment sensible a la igualtat.
LA EQUITAT funciona amb el trinomi IGUALTAT, JUSTÍCIA, EQUITAT
IGUALTAT: (nivells assolits o no de igualtat)
dret a ser instruïts + dret a ser instruïdes les persones amb discapacitat + igualtat de fet (igual possibilitat d'accedir a la llibertat) + igualtat d'oportunitats + totes les possibilitats de crear un projecte de vida propi i que sigui respectat.
JUSTÍCIA;
es relaciona directament amb la integritat de la persona
Sofistes: justícia del poder, la llei del més fort
Plató: identifica bens i valors i crea una estructura que és capaç d'organitzar aquests bens i valors.
Aristòtil: redistribució dels bens
Ciceró: que ningú faci mal a ningú (excepte la legitima defensa) i una distinció entre el bé comú i el bé propi.
Sant Agustí: "estima i fes el que vulguis"
Rawls: Les institucions han de garantir les llibertats dels ciutadans, la igualtat d'oportunitat i corregir les desigualtats entre els ciutadans.
Eines per treballar l’equitat
Glòria Sardá
MUS-E
Proyectos educativos en danza
LA FRASE
La dansa crea ponts entre el cap i el cos
UN LLIBRE
Donde los sueños te lleven
UNA PEL·LÍCULA
Pina
EXERCICIS
Compta enrere amb les extremitats.La formiga
L'espai i el jo
Quan para la música dius:
- el teu nom i la situació espacial
- el teu nom, la situació espacial i la posició
- el teu nom, la situació espacial, la posició i descripció ràpida del company més proper.
Moviment articulatori
Joc del triangle
Joc del làser i el dibuix
La partitura corporal
Relaxació
Eines per treballar l’equitat
50x20PER QUÈ CAL ESDEVENIR EDUCADOR?
Jaume Funes
@JaumeFunes
http://diarieducacio.cat/author/jfunes/
http://www.ara.cat/firmes/jaume_funes/
LA FRASE
No hi ha cap dret individual que no estigui associat a un dret col·lectiu.
UNA PEL·LÍCULA
Locky, un hogar para crecer
PLUJA D'IDEES
Educar fa possible les oportunitats fa accessibles les oportunitats i ho fa en tot moment.
Ajuda a el·laborar i construir influències educatives positives per poder ajudar a aprendre.
Reptes de l'educador:
- professionalitat, entusiasme, il·lusió
- esdevenir útil en la vida de l'infant
- oferir experiències vitals positives
- tenir disponibilitat per respondre a l'infant
- integrador d'influències
- reconèixer el dret de l'infant a importar a algú
- crear una societat millor amb una curta distància entre pobres i rics
què NO és l'educador:
- jo no educo ensenyo matemàtiques
- vaig a domesticar
- subministrador de dosis de resignació
- poc professional, desmotivat i resignat.
Aspectes de l'educació.
SITUACIO ACTUAL
Marc Hortal IES PicassoSindica de greuges de Barcelona
PLUJA D'IDEES DE LA TAULA RODONA
SISTEMA EDUCATIU
- tenim un sistema educatiu que no compensa les desigualtats d'origen dels nostres alumnes.
- els centres s'estan entrenant per superar les proves.
- el model educatiu és: molt acadèmic, poc flexible, manca formació al professorat, el professor perpetua el sistema amb que va aprendre, es produeixen masses canvis legislatius, estem afectats per l'afecte Pigmalió.
ZONA NORD
- la situació del barri no és bona (estadístiques)
- no es produeix una discriminació positiva.
- les actuacions que es realitzen no tenen en compte les necessitats reals dels ciutadans.
- no es realitzen diagnosis de les necessitats del barri.
- les entitats i el teixit comunitari són els motors de canvi del barri.
NO ES RESPON A
- falta de planificació per la matriculació a P-3
- manca de recursos i de resposta a les necessitats educatives especials
- limitacions a les bonificacions per escola bressol
- falta de prestacions econòmiques
- dificultats d'accés a la cultura
- dificultat d'accés i seguiment dels serveis que pot beneficiar-te
PROPOSTES
- racionalitzar recursos fins que no es puguin fer inversions
- compensar els greuges que han beneficiat a altres zones i han oblidat el barri
- discriminació positiva pel sistema educatiu del barri (en recursos humans i materials)
- utilitzar el teixit existent per detectar necessitats
- millorar l'accés a la cultura
Eines per treballar l’equitat
TEATRE SOCIALhttp://www.laxixateatre.org/
@laxixateatre
https://www.facebook.com/pages/La-Xixa-Teatre/153276648060618
Antonio Alcantara
Ha presentat el teatre de l'oprimit.
- tots som teatre
- el teatre ens permet assajar el que ens trobarem als nostres ambients
- el teatre de l'oprimit és acció
- vol tornar-nos la veu als oprimits
EXERCICIS
El senyor del raig
En cercle es va fent una cadena on passes un moviment de mans i un crit, xup a la persona que tens al costat. Aquest és el moviment inicial que es pot anar fent més ràpid. És el senyor del raig.
Després apareix Hulk que amb un salt i un crit de HA fa canviar de direcció al senyor del raig.
el tercer personatge és la senyora aranya que pot enviar a qualsevol punt de la rotllana el seu fil i així fer seguir al senyor del raig el seu camí.
L'error es premia donant una volta de campions amb tota la rotllana aplaudint.
Contraris
Caminant per l'espai amb una direcció, sense seguir al grup es segueixen unes consignes.
- stop/caminar
- saltar/tocar el terra
- dir el nom/tocar-se el cul
després aquestes consignes canvien el seu valor stop vol dir que has de caminar......
El senyor del raig i els contraris són exercicis que:
- exigeixen atenció
- ens fan presents, el estar aquí i ara per poder gaudir
- ens fan prendre consciència
- ens fan qüestionar per a què fem les coses
- produeixen DESMAQUINITZACIÓ (fa buscar solucions noves a problemes antics)
- ens fan més creatius
Exercici de la imatge
Caminant per l'espai amb l'stop farem una figura (treball, oci, home, dona, mestre, alumne....) i no només ens farem conscients de la nostra postura i actitud sinó també la dels altres
Exercici de imatge
Caminant per l'espai una parella els fem que es vagin a saludar i congelem la imatge. Analitzem la situació i intentem atribuir-li una història. Quan estan esgotades les possibilitats es pot convidar a sortir una de les persones i incorporar algú amb un moviment nou.
Eines per treballar l’equitat
DIBUIXIgnasi Flores
@ignasiflores
https://www.linkedin.com/in/ignasiflores
PLUJA D'IDEES
S'ha de mantenir la coherència entre allò que diem i allò que fem.
Autoanular les oportunitats és la manera de no fer res (és que jo no sé dibuixar.....9
El material pot crear desigualtats
Les imatges poden generar molts prejudicis
Exercici
Crear un col·lage amb imatges de contes invertint els sentits, modificant estereotips......
GÈNERE I EQUITAT
Isabel LerinPLUJA D'IDEES
Podem fer canvis com a individus?
Que volem comunicar amb la nostra actitud i manera de parlar?
Com és fa la visibilitat de la dona?
Exercici:
En rotllana responem individualment a la pregunta
Què dones tu a la societat?
modificant to, postura, llenguatge per poder afirmar positivament allò que som i que tenim de bo.
Les paraules condicionen l'actitud i l'actitud condiciona les paraules.
El nostre aspecte condiciona l'actitud dels altres vers nosaltres.
S'ha d'aprendre a mirar-nos i a ser mirats.
Ens hem de fer visibles a la societat.
"quina sort que jo sigui com sóc"
QUÈ PASSA SI NO HI HA EQUITAT?
Xavier Bonal
http://elpais.com/autor/xavier_bonal/a/
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/La-segregacio-escolar-i-la-crisi-Xavier-Bonal-professor-de-sociologia-UAB/video/4461471/
http://www.debats.cat/es/ponentes/xavier-bonal-sarro-ferran-ferrer-julia-y-miquel-angel-essomba-gilabert
http://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/publicacions/568.pdf
http://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/publicacions/610.pdf
LA FRASE
Els governants es posen nerviosos quan donem dades
S'ha de millorar la formació del professorat i els formadors del professorat.
UN LLIBRE
PLUJA D'IDEES
La paraula equitat és una paraula que pot significar moltes coses i que pot ser utilitzades amb molts matisos per això és important limitar-la.LIBERALISME: donem a cadascú segons la seva capacitat (LOMCE, remunerar talents)
DWORKIN: l'anivellament del terreny de joc (escola gratuita, un únic currículum)
SEN: la realització de les capacitats (individus lliures, que puguin funcionar, tenint cobertes les necessitats bàsiques, amb capacitat de participar.
ROEMER: el principi de corresponsabilitat ( a cadascú pel seu esforç)
RAWLS: igualtat d'oportunitats educatives amb el principi de MAXIMIN (maximitzar els oprimits).
De totes les opcions que tinc quin és aquella que deixa millor als que estan pitjor?
SEGREGACIÓ ESCOLAR
Les famílies escullen escola segons un criteri social. (amb als fills de qui vull que estiguin els meus fills)
No s'acostuma a tenir en compte els criteris pedagògics i linina de treball de l'escola.
L'administració considera un èxit que un 95% de les famílies tinguin l'escola de la primera opció.
L'administració no actua per distribuir heterogeniament a la població escolar.
Els rendiments acadèmics es corresponen als nivells socioeconòmics.
Els grups heterogenis milloren els resultats globals.
Les retallades econòmiques perjudiquen més als alumnes amb nivells més baixos.
QUAN NO HI HA EQUITAT
- eficàcia
- eficiència
- justícia social (estat bomber, amb serveis d'emergència i dispositius exepcionals)
Eines per treballar l’equitat
ELS PROJECTES AMB SERVEI
http://diarieducacio.cat/adeu-a-les-assignatures-el-treball-per-projectes-convenc-cada-cop-mes-escoles/
Xus Martin
http://www.casadellibro.com/libros-ebooks/xus-martin-garcia/122927
http://les3coses.debats.cat/ca/community/xus-martin-garcia
http://diarieducacio.cat/blogs/aprenentatgeservei/author/xmartin/
https://www.youtube.com/watch?v=n77MRoh533k
LA FRASE
les metodologies educatives tenen un transfons polític
UN LLIBRE
Mafalda
Poema pedagògic
UNA PEL·LÍCULA
Entre el cel i la terra Doc.
PROJECTES AMB SERVEI
Definició: recerca cooperativa orientada a intervenir sobre una necessitat real de l'entorn amb la finalitat de millorar-ho.
Origen:
Crítica al tractament curricular del coneixement. Què aprenem?
Crítica als mètodes d'aprenentatge Com aprenem?
DEWEY
Experimentació com a motor de l'aprenentatge
El motor del coneixement és el neguit per descobrir
Activitat associada a la transformació social
POWELL
Deixeu un món millor del que heu trobat
MAKARENKO
creació de vincles cooperatius, d'amistat i responsabilitat que ho transformaran tot
FREINET
Els alumnes aprenen en la mesura que els deixen intervenir en el seu entorn
PROCÉS D'APRENENTATGES
Proposta metodològica flexible
Detecta necessitats i permet definir i redefinir el projecte.
El·laborar informació i preparar un servei.
Sintetitzar els coneixements i realitzar el servei.
Avaluar i comunicar els resultats.
FINALITATS
Donar sentit al coneixement.
Sensibilitzar davant de temes rellevants.
Posar en joc un dinamisme educatiu nou.
Impulsar el desenvolupament personal
Contribuir a crear ciutats més amables, ciutats educadores.
VOCES
http://www.casadellibro.com/libros-ebooks/xus-martin-garcia/122927
http://les3coses.debats.cat/ca/community/xus-martin-garcia
http://diarieducacio.cat/blogs/aprenentatgeservei/author/xmartin/
https://www.youtube.com/watch?v=n77MRoh533k
LA FRASE
les metodologies educatives tenen un transfons polític
UN LLIBRE
Mafalda
Poema pedagògic
UNA PEL·LÍCULA
Entre el cel i la terra Doc.
PROJECTES AMB SERVEI
Definició: recerca cooperativa orientada a intervenir sobre una necessitat real de l'entorn amb la finalitat de millorar-ho.
Origen:
Crítica al tractament curricular del coneixement. Què aprenem?
Crítica als mètodes d'aprenentatge Com aprenem?
DEWEY
Experimentació com a motor de l'aprenentatge
El motor del coneixement és el neguit per descobrir
Activitat associada a la transformació social
POWELL
Deixeu un món millor del que heu trobat
MAKARENKO
creació de vincles cooperatius, d'amistat i responsabilitat que ho transformaran tot
FREINET
Els alumnes aprenen en la mesura que els deixen intervenir en el seu entorn
PROCÉS D'APRENENTATGES
Proposta metodològica flexible
Detecta necessitats i permet definir i redefinir el projecte.
El·laborar informació i preparar un servei.
Sintetitzar els coneixements i realitzar el servei.
Avaluar i comunicar els resultats.
FINALITATS
Donar sentit al coneixement.
Sensibilitzar davant de temes rellevants.
Posar en joc un dinamisme educatiu nou.
Impulsar el desenvolupament personal
Contribuir a crear ciutats més amables, ciutats educadores.
VOCES
Després de tres dies intensos vam acomiadar-nos amb una mostra del treball que VOCES està realitzant aquests dies.